Meh jadi kawan saya.. ^_^

Thursday, July 14, 2011

Dari Tun Husein Onn ke Optimax

Susulan dari stori mori aku hat ni
Aku masih lagi dalam keadaan keciwa sebab cuba lagi buat appointment dengan Tun Hussien Onn tapi that person Rekha said "Mesin Lasik takda gas lagi.. Gas tu kena bawa dari overseas..try kol lagi dalam minggu depan.."
Alahaiii berapa kali mau kol daa...korang memang takda spare gas ek?kalau sebulan takda gas,sebulan la THO takda bisnes lasik...emmmmmm
Aku buat appointment on 26 June..tapi kena pospon sebab gas habis..dan sampai sekarang ni pun masih tiada gas..so Tun Hussin Onn..takda gas takde bisnes lasik la kan...so sad :(
atau mungkin duit aku tak laku kut..tu sebab dorang kasik alasan gas habis...ni tembakan aku je..:P
Malas lagi menunggu dan terus menunggu tak tahu sampai bila..so my hasben darling decide nak tanya ke Optimax...
Kol hari Isnin 11 July 2011 dapat buat appointment hari Rabu 13 July 2011 since aku dah guna spec hampir 2 bulan kan..so takda masalah la nak kena tunggu lagi...untuk buat check up ni, bagi yang menggunakan lens, harus membuangkan lens tu..takleh pakai lens lebih kurang 2-3 minggu camtu..ini untuk bagi kornea mata kita betul2 stabil..
Dalam pukul 2 petang..aku n hasben ke Optimax d Bandar Sunway...staff yang peramah menyambut kedatangan kami..wahh best plak rasanya...:P Meh nak cerita pengalaman pertama aku nak buat lasik insyallah Jumaat nie..esok le... ;)

Masa ni bukan untuk lasik mata lagi..tapi untuk check up sama ada sesuai or tak mata kita dengan lasik dan if sesuai..treatment yang mana plak sesuai untuk mata kita..D sini ketebalan kornea mata kita akan d check..if kornea mata nipis..kena tengok plak senipis mana dan treatment laser yang mana plak sesuai untuk mata kita..
1st..dorang akan bawa kita ke bilik ala2 macam kat kedai spec yang macam kita nak buat spec tu.. cek mata dengan komputer nak tengok power mata kita..lepas tu bermula la seisi mengeja (hanya orang yang pakai spec je tau seisi mengeja ni cmne..:D )
Dan masa ni sangat2 teliti dan banyak kali d ulangi..
 
menggunakan alat seperti nie..
 Pada masa ni..baru aku tahu..tahap kerabunan aku dengan power mata aku tak sama...patut la aku pening n ada masa aku rasa sakit mata bila pakai spec ni lama or membaca dengan jarak yang dekat menggunakan spec nie..rupanyaa..tahap kerabunan aku hanyalah 600 tapi power spec aku..750..gile.bayar spec mahal2..tapi hasil cam hampehh..memang pangkah 4ever la kedai spec tu..
Ok lepas seisi cek power n mengeja...g plak cek ketebalan kornea menggunakan komputer.. kat situ mata kita kena fokus kat satu titik merah dan sekeliling mata kita ada corak kotak2 cam orang dok pukau guna rantai tu..cmni..
cuma kaler kotak tu hitam putih...kena tenung kat titik merah tu selama 6 saat tanpa blink2 kan mata kita.. Mula mata kanan..lepas mata kanan..rehat dalam seminit camtu..pastu d ulangi mata kiri plak...
then guna cek guna mesin ni plak..tapi aku lupa hat ni untuk apa...:D
Ok..seisi pertama sudah tamat..rehat dalam 10-15min untuk dorang kira (tak tahu le kira apa) sama ada mata aku ni sesuai or tak untu laser..alhamdulillah..sesuai dan boleh ke langkah ke2 plak... yeaaayyy...

Langkah ke2..masuk ke bilik mengeja tu..tapi kalini bukan untuk cek power lagi..tapi untuk check otot mata kita, dan untuk tengok mata mana yang lebih dominan...
Untuk cek mata dominan..dorang kasik satu kad ada lubang kat tengah untuk kita pegang..pastu kat skrin depan mengeja ABC tu d terangkan huruf B..pastu masukkan huruf B tu dalam lubang kat tengah tu (kad tu masih kita pegang dengan menggunakan 2 tangan) pastu mata kita akan d tutup sebelah..so mata mana yang dapat tengok huruf B tu d tengah2 lubang kad tu..mata tu la lebih dominan..cam aku..mata kanan...;)
Settle...
Untuk check otot mata plak..dorang akan letak kad hitam tutup buka sebelah mata kejap kiri kejap kanan 3 4 kali gak la..settle...

Lepas tu, mata kita akan d titiskan dengan bius..masa ni pedih sikit la..alaa sikit je..beranak lagi sakit.. :))
Tunggu sekejap dan bila mata dah kebas..menggunakan satu ala2 pensil yang tumpul2 ala2 sebegini..
d sentuh ke mata hitam kita..d ketuk2 pun kita tak rasa apa..mata dah kebas kan..dua2 mata d buat sebegitu.. selepas tu plak..dorang letak samting like kita dok cek suhu badan baby tapi yang ni untuk mata plak, dan yang ini untuk cek tekanan pada mata kita..mata yang normal tekanan antara 10-25..if lebih dari 25, maksudnya mata kita ada selaput or  katarak cmtu la..bukan sebab banyak layan FB or internet or reading ya...hehehe...mata aku normal..kiri 14,kanan 16..
Bila step ni dah settle..sejenis ubat d titiskan dalam mata..fungsinya adalah untuk merehatkan otot mata bagi mendapat bacaan power mata yang lebih tepat...emmmm..maknanya selama ni kita check mata kat kedai spec tu...tak betul la kan power mata kita tu... :-?
Tapi hat ni side effectnya ialah..anda akan mengalami rabun dekat..huiii siksa ooo kena rabun dekat nie.. aku dah la suka membaca,suka internet...bila kena rabun dekat nie...sume tu takleh buat..tapi tak la lama.. dalam 12jam je cenggitu..cam aku buat semalam dalam pukul 3 lebey..harini..d waktu ini.. dalam 2.30pm rabun dekat aku dah ok.. ada la blur2 skit..tp ok compare tu semalam...
Lepas ubat tu d titis,kena biar dalam 1/2jam..masa ni d gunakan untuk kaunselling...
Pakar d sana akan bagitahu kita treatment laser mana yang sesuai untuk kita..
Untuk aku..aku amik Laser Blade Customize 
Maksudnya..kornea mata aku akan d buka menggunakan blade dan d tembak menggunakan laser untuk betulkan tahap rabun aku..customiza plak..kornea mata aku akan d bentuk semula (mengelembung bukan leper)  supaya sekiranya selepas laser aku ingin gatal2 mata nak guna lens kaler2 takda masalah..kornea mata dapat "memegang" lens tersebut..
Apa yang boleh dan tak boleh sebelum laser dan selepas laser
Yang tak boleh SEBELUM
- Jangan guna sebarang make up,moustrizer,foundation atau apa2 jua d muka
- no chemical pada badan kita maknanya bedak,deodorant,perfume tak d benarkan
- rambut pun sama,no minyak rambut,no spray rambut
Pendek kata kena asli la..dari rambut hingga ke kuku kaki..
- breakfast or makan sedikit sebelum laser..untuk keselesaan perut sendiri..karang lapar..berkeriut2 bunyi heavy metal kan...
- Minum plain water..tkleh minum alkohol..tapi bagi orang islam..buat laser ke tak buat laser ke..alkohol memang le takleh minum...
- bawa spec hitam untuk kegunaan selepas laser
- paling penting doctor cakap..jangan memandu selepas laser..so kena bawa seseorang untuk temankan kita
Lain orang,lain treatment yang akan d beri..semua bergantung pada kornea mata kita..bukan ketinggian power kerabunan mata kita...Untuk tahu sesuai or tak..kenalah buat check up seperti ni dulu..kos RM120 ngam ngam..boleh kol Optimax and buat appointment...0356213388

emmmm apa laie nak d stori mori kan ek??Tunggu la dulu..tunggu aku selepas lasik..tak sabar menanti saat itu..saat d mana bila aku bangun tido tak perlu meraba2 mencari spec terlebih dahulu...saat d mana tika aku tidur..tak perlu mencuci contact lens terlebih dahulu..
Moga Allah mempermudahkan segalanyaaa...amin.....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Angels