Meh jadi kawan saya.. ^_^

Wednesday, December 19, 2012

Siput Siput dan Siput

Rasa macam dah lama tak masak... Rindu plak nak ke dapur...
hahahahaha.. stetment poyo dari aku sejak ada Sakura PML nie..
:P
Tuan tanah kedaun asik pergi kenduri je.. tak pun, ada plan dengan geng2 PML, so asyik keluar je.. memang tak masak la..
Hari2 biasa, kena kerja.. lagi la tak sempat masak..
Maka dengan ini, N3 harini kisah masak yang dah berminggu yang lepas..tapi kira ok la sebab belum pernah publish lagi kat sini..
;)

Siput sedunia.. :P
Baru 2 jenis siput je pun.. siput kegemaran kt rumah tu..

Kerang rebus..geram tengok kerang besar2.. terus aku amik n buat rebus biasa je..
Cuma aku suka tumis bawang putih dan letak serai serta daun kunyit.. dan masuk je kerang tu tanpa air.. nanti kerang tu akan keluarkan air dengan sendiri.. n tangan anak2 pun tak meleleh air kerang tu, kebarangkalian nak gatal pun kurang juga....
 Siput sedut ni pun nak interprem gak walaupun dia tak layak.. sebab siput beli.. bukan tuan tanah masak.. 
T__T
Tuan tanah masih fail lagi masak siput sedut versi lemak 
 Ikan jenahak goreng..letak bawang putih, bawang merah,cili padi 2 batang n tumis dengan kicap cair dan d gaul2kan sekejap d atas api dengan ikan yang telah d goreng tadi
 Apa yang penting, hidangan tetap dalam pinggan Sakura, tapi bila hidangkan ke anak, tukar pinggan plastik... :))
Risau pecah sampai Yasmin ni cakap " mama lagi sayang pinggan dari mimin.. kedekut" 
Elehhhh kedekut2 pun habis gak dia meratah kerang semangkuk tu..
:D

13 comments:

Irfa said...

besarnya kerang tu..sedap kopek tu

shas said...

salam Lyza
kelasss...utk anak,hidang dlm pinggan plastik yer :) hehe..akak semua teko simpan jer sebab mmg x suka pakai.lagipun asal guna je..semua sompik..belaga kat sinki.Anak2 kan ganas..:)

Shamsiah Abdul Rahman said...

Tumpang laluuuuu... & tgk saja laaaa..

Riedaffya ibrahim said...

kerang tu mengiurkan sy aje...best tu..

MaMa Rey said...

masa kecil-kecil dulu selalu makan siput..isi siput sedap..sedap disedut

intanfirdaus247 said...

lyza..kerang tu kan kan kan,..sangat sedappppppppppppppppppppppp

Si Matatajam said...

Kerang tu Kalau buat sambal tumis sedap wooo

lyza said...

Irfa
saya pun suka kerang besar2.. puas makan n senang kopek..

lyza said...

Irfa
saya pun suka kerang besar2.. puas makan n senang kopek..

lyza said...

kak Shaas
hahahahaha.. terpaksa kang.. takut terlepas ke simen.. :P tp kekdang tu bagi gak.. :D

lyza said...

kak Shaas
hahahahaha.. terpaksa kang.. takut terlepas ke simen.. :P tp kekdang tu bagi gak.. :D

lyza said...

kakSham
aikkk takkan lalu je..mai la singgah makan...

lyza said...

Rieda
kerang besar memang yummy.. :D

Mama Rey
saya pun suka tapi fail bila bab masak memasak..huhuhu

Intan
Ohhh intan.. memang la tersangat sedap.. tambah2 plak mmg besau2.. hehehe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Angels