Meh jadi kawan saya.. ^_^

Monday, December 24, 2012

Tiramisu In De Kitchen... ^_^

Yeayyyyyyyyyyy...
dancing
1st time buat... seumur hidup aku, nie la kali pertamanya aku buat tiramisu kek...
Tak sangka menjadi n anak2 serta hasben pun suka...
Tiada apa yang lebih mengembirakan hati aku pabila anak2 berebut2 nak sampaikan hasben pun berulang kali makan.. 
:P
Stetment poyo je kan.. hehehe

Resipinya aku ikut kat blog di sini dan ada tutorial sekali untuk orang2 yang macam aku nie kan.. So sangat mudah untuk aku ikuti.. 
Toce Toce Ana
big hug
Cuma kat blog aku nie.. aku ikut cara aku buat semalam la ya.. hahahaha.. macam la ada yang heran..
:P

Bahan2nya -
 Baru aku tahu napa la Tiramisu kek kt luar tu mahal gile pastu tak sedap macam aku buat plak tu..
:))
Riak plak.. :P 
Barang2nya boleh tahan gak harganya..so aku buat separuh dari resipi blog asal..
 Ni namanya resipi derhaka.. :D  Yo laa asalnya kena letak kek sponge (kalau ikut resipi betul, kena guna biskut tiramisu.. tapi ai borong kt Mydin Subang je..takda jual), aku guna butter cake.. susah betul nak jumpa sponge cake kat Mydin nie.. rolling eyes
1/2 cawan air masak, suhu biasa dan satu sudu teh serbuk nescafe
1/2 cawan gula = 150gram

Cara2nya
Campurkan 250ml Whipping Cream, Seketul Cream Cheese tu, gula, 1 sudu esen vanila n putarkannya... 
Yeahhhh kita putar abg halim
(yang cream cheese tu ada yang guna mascarpone - aku siap gugel lagi nak tahu amenda mascarpone nie.. betul2 buta dapur sungguh.. huhu n memandangkan dalam resipi kt situ guna cream cheese.. so aku  pun guna cream cheese la)
Putar sampai semua sebati macam kt bawah nie.. tapi rasa2 malas nak mop dapur kan.. aku nasihatkan putarkan cream cheese dengan gula dulu.. then baru masuk hat lelain.. tapi aku kan terlebey rajin.. so aku masuk je la semua sekali n putar sampai sebati semuanya..
Then ketepikan..
Amik kek tadi.. and potong2kan pastu celup dalam nescafe yang dah d bancuh dengan air tadi tanpa gula ya.. and sekali lagi aku buat resipi derhaka..campurkan serbuk koko dengan nescafe nie
Pastu kek yang dah d potong tadi.. suka hati nak potong lagu mana sekali pun.. then celup kan depan belakang dalam bancuhan tadi.. buat cepat2 n kejap2 je tau.. sebab nanti kek tu kembang..
Aku buat cenggini.. letak dalam piring lain n pedap kan depan belakang...
Pastu susun dalam bekas..abaikan la kura2 kt belakang tu ya.. dia memang selalu busy body bila aku masak n snap..nak enterprem gak.. waiting
Tolong pejam mata gak ya dengan ketidakkreatifan aku dalam susun menyusun nie ya..
Bila dah susun cenggini.. amik bahan yang kita putar2 kan tadi tu.. nak letak je kat atas kek nie.. tutup rata2 and letak la banyak mana yang suka.. honestly aku letak lebih.. biasalaa lemak kan.. lagi banyak lagi la sedap 
:))
Then taburkan serbuk koko tu kat atas cream cheese tu.. sori.. gambar lupa snap.. aku guna penapis n ayak kan kat atas cream cheese tu..tujuannya untuk elakkan serbuk koko tu dari berketul2..
Kesan jari c kecik - Yasmin - dok nak rasa koko tu..
:P
Pastu ulang semula step pertama tu and sejukkan dalam peti ais untuk beberapa jam...
Taraaaaaaaaaa...
Sudah siap 
love struck
Selamat Menjamu Selera.. memang la sangat yummmy... hahahaha puji diri sendiri plak..
:D

NoTa KaKi : Ada gak tiramisu, resipinya menggunakan telur.. tapi hat tu tuan tanah tak berminat sebab tuan tanah rasa macam tak best plak kan sebab kek ni cara penyediaannya just letak dalam fridge without bakar or kukus, jadi rasa macam telur tu masak je.. so tekak tuan tanah takleh terima... jadi tuan tanah gugel la resipi tiramisu tanpa telur...
Al fatihah untuk arwah kakak ipar - kaklong - dia la yang rajin masak tiramisu kek ni untuk aku.. Rindu kenangan bersamanya... 

15 comments:

atuk said...

Assalamualaikum

nyam nyam

intanfirdaus247 said...

lyzaaa sedapnya lyza oiiiii

Unknown said...

Mabrook ya habibty..
Kan bagus kalau akak blh rasa sekali, boring la asyik tgk gambar jer..

p/s;
Gigih tayang stok pinggan mangkuk antik dia.

ieja amieja said...

tgk gambar pun nmpk yummy..
cream cheese mmg sedap guna jenama philadelphia..akk sanggup x beli klu cr jenama tu x ada..

mamyharraz said...

menariknya resepi tiramisu ni.

nnt nak try buat jugaklah.
sy pun tak berapa berkenan resepi yg ada gunakan telur..rasa mcm tak lepas pulak tekak nak telan hehe..

Unknown said...

sedapnye...bole sy pinjam resepi ni ye..

Suraya Baharun said...

sedap nye...

Madam Sooyaree said...

Tu laaa.. tengok tiramisu teringat kat Elen... nanti aye cuba gak ah, hahaha

محمد رازيق said...

wah. nampak sedap. boleh cuba ni. hehe

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
lyzaCR7 said...

Wsalam Atuk..
Memang yummy atuk.. untuk orang pertama kali buat.. :D

Intan
hehehe.. boleh la.. 1st time buat.. n langsai kejap je.. maknanya ok la d terima d tekak.. :D

KakSham
Meh sini.. hehe..
hahahahah.. sebabkan antik tu la skg ni saya rajin sikit ke dapur compare dgn dulu..che abe pun cakap, klau tahu,dari dulu lg dah beli.. hehehe

lyzaCR7 said...

Kak Ieja
Saya pun gugel kak nak tahu cream cheese yang sedap.. maklum la budak baru belajar.. :)

Mamyharraz
Dah try tak? kita sama.. tu sebab pavlova saya tkleh makan.. karemel pun saya rejek.. :)

Riedaffya
Pinjamkan..saya pun amik kt yang pro.. :)

lyzaCR7 said...

Suraya
Alhamdulillah,anak2 dan suami suka.. :)

Nurul,
Elen tak pernah hilang d hati..sesekali ke fb dia.. rindu sangat...

Raziq
cuba jangan tak cuba... :D

seribupilihan said...

yang nie pon best resepi dia..terima kasih kak..:-)

lyzaCR7 said...

Seribu Pilihan

Sama2 kasih dik.. :D cuma 1st time buat.. masa banyak kekurangan.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Angels