Meh jadi kawan saya.. ^_^

Tuesday, July 24, 2012

Ragam Anak Anak

Dah masuk 4 Ramadhan..
Alhamdulillah Arissa n Natasha takda masalah nak berpuasa..cuma minggu pertama ni Arissa, yang sulung 10 tahun tu moody tak henggat la..penat balik sekolah kebangsaan, pastu nak ke sekolah agama, dari sekolah agama ke tempat mengaji plak..tapi adik dia..Natasha 7 tahun, tetap steady cuma bila dah masuk ke pukul 6 petang tu, dia tup2 dia jadi pendiam dan diam sangat...bateri weak.. :D
Yang pastinya weekend dorang memang la dengan channel cartoon je..
T_T
Natasha, tertidur sambil dok buat buku2 tadika dia yang tahun lepas...

Dan tahun nie, tahun pertama c budak kecik nie mula berpuasa..c budak kecik yang berusia 5 tahun yang bercita2 nak jadi contractor buat rumah..hehehe...tiap2 hari melawat tapak kawasan rumah sewa yang sedang dalam pembinaan..
1st day puasa, sempat sampai pukul 12 tengah hari camtu...
2nd day plak,alhamdulillah, berjaya ke pukul 4.30 petang..tak sampai hati dah nak tahan kan dia sebab dia tak bangun sahur n muka dia pun dah merah, badan cam dah panas sikit..Dia berbuka puasa hanya dengan segelas susu sahaja..then sambung puasa (katanya) sampai le azan maghrib..
Untuk hari ke3 plak..kejutkan dia bangun sahur..makan bubur nasi..n yesss..berjaya puasa satu hari.. alhamdulillah..walaupun lepas balik tadika dan mengaji dalam 5.45 camtu dia mengadu penat,letih,dahaga dsbnya...

Menghabiskan masa sementara tunggu masa berbuka...
Ultraman,Pingu kat You Tube
T_T
Untuk mak plak yang tak perlu masak tengah hari dan punya masa yang lebih terluang,

amik ko..rambut anak jadi mangsa.. :P
Ini cerita hujung minggu la..hari sekolah..tak sompat...

14 comments:

Kakzakie said...

Lyza macam kakak tak payah paksa anak puasa. Mungkin anak kita perempuan kot senang sikit dan ada rasa sendiri nak puasa.

Kakak pun sama kalau nak berbuka pukul berapa pun kakak tak halang tapi sahur tetap suap juga mana tahu dia nak terus puasa kan

mummycda said...

Salam perkenalan...lyza...makaseh sudi singgah kat blog ida yer..hihihi....cumel anak2 lyza....:)

anitadiana said...

biasa lah budak-budak..macam kak ita ari tu...siap marah aqil makan pukul 5 lebih..bila hubby tegur baru sedar anak tu kecil lagi..si kakak setakat hari ne ok berpuasa penuh,gi sembayang trawih serta tadarus sekali..dah juz 3..kena cepat supaya kahtam bila akhir ramadhan...

mamyharraz said...

permulaan yg bagus..takpe pelan2 nnt dia terbiasa puasa.

alahai pic dia melepek tu sian sgt hehe comel je.

salam kenal dr mamyharraz ;)

Kesuma Angsana said...

hehe mcm tulah anak2 yg penting ada kemahuan nk belahar pose. slam kenalye, tq follow KA n dah follow u balik 172

atty's said...

salam perkenalan lyza..rajinnya tasha dan kakak puasa..

Kak yon said...

salam perkenalam lyza.macam2 ragam bila anak belajar berpuasa ye.pengalaman berharga buat dierang.macam kita kecik22 dulu..

atuk said...

Assalamualaikum Lyza

yang untung mak nya...tak payah masak unuk tengahhari


Selamat menjalani ibadah puasa

MamaEma said...

selamat berpuasa..

Alhamdulillah, anak-anak kecil sanggup bertahan puasa..

Neeza.Areef said...

salam kenal lyza
wpn penat tetap anak2 gagah nk berpuasa..mmg bising skit la mulutkan tp selagi tahan

Pokok Manggis Depan Rumah said...

bagus2.. kecil2 dah ajar berpuasa..
dah besar jadi anak yg baik utk diri,keluarga dan agama.. :-)

lyza said...

kak Zakie..

Mungkin le gegirl lbh dgr cakap.. hehe...sb saya takda boy..takda le pengalaman kan..:)

emm sahur tetap sahur..kalau tak larat, d ampunkan la..sb masih 5 tahun..tp hat 2 org kakak tu..saya tak galakkan sgt..takut nnt dorang amik kesempatan asik tak larat je.. akal panjang gak dorang tu.. hehehe..

Mummycyda
Thanks ida sudi singgah sini.. nanti2 datang le lagi ya.. ^_^

Anitadiana..
Pengalaman dgn anak2..macam2 cerita kan dorang nie.. :)

lyza said...

Mamyharraz..
thanks sudi singgah sini..salam kenal dari saya juga.. :)

KA
thanks singgah n follow sini.. sayang ketat2.. :D

Atty
Belajar puasa perlahan2..:) salam kenal dari saya juga :D

KakYon..
Betul tu..siap curi2 makan lagi.. kenangan terindah waktu kecil dulu.. mujur anak tak sebegitu.. harap selamanya le.. :D

lyza said...

Wsalam Atuk..
Tengah hari d ganti ke petang masak atuk..lg mencabar..perut tengah lapar tu..hehehehe...

Mama Ema
Selamat berpuasa utk ema sekeluarga.. alhamdulillah..moga d permudahkan segalanya... :)

Neeza
Salam kenal neeza..thanks sudi singgah sini :)

Pokok Manggis Depan Rumah
aminnnnn.... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Angels