Meh jadi kawan saya.. ^_^

Tuesday, November 22, 2011

Gara2 Bola Sepak Final

Rupanya ada cerita duka d sebalik kegembiraan Malaysia memenangi Emas bola sepak semalam
klik sini
2 penyokong Indonesia meninggal dunia..tak tahu la penyokong biadap or tak..tapi simpati gak aku tengok..
Salam takziah dari aku..
Kita menonton bola selain dari nak menang (of course ler) kita nak bergembira, merasai kemeriahan temasya sesuatu perlawanan, tapi d Stadium Bung Karno Indonesia semalam 2 maut kerana cedera parah d kepala dan ramai yang cedera juga d bahagian kepala..
Sekiranya kita menyaksikan perlawanan semalam,kita dapat menyaksikan betapa ramainya manusia yang berasak2 d stadium..sama ada secara halal atau haram...emmmm rupanya bukan sahaja Kontijen dari Malaysia atau negara lain je rasa tak selamat sepanjang Sukan Sea berlangsung..rakyat Indonesia sendiri pun tak selamat..
Apakah kerajaan Indonesia memandang remeh hal keselamatan sepanjang Sukan Sea ini berlangsung?
Memang kita, Malaysia terutamanya menjadi mangsa ejekan penyokong biadap sepanjang masa di sana, bukan penyokong biadap je..malah ada juga kakitangan atau sukarela Indonesia d sana yang biadap.. Contohnya selepas habis je perlawanan bola sepak semalam..tak sempat2 DOPING CONTROL datang nak buat ujian dadah...konon nak batalkan kemenangan Malaysia...what the hell..baca di sini
Semasa aku tengok acara papan anjal..penyokong biadap d tegur supaya behave dan tidak mengganggu peserta negara lain..
Punya la hajat dan busuk hati dorang nie...
Tapi bila terjadinya kejadian mati sebegini..rasa kesal dan simpati juga d hati ini...
Moga ini jadi pengajaran untuk kita dan yang lain..mati tu pasti, hidup itu Insyallah.....

2 comments:

Abang Long said...

Sukan bolasepak sememangnya sukan yg paling popular di mana2 sekalipun. Tetapi semangat kesukanan kadang2 hilang dikaburi oleh sikap ethnocentrism yg menebal. Lebih2 lg banyak sentimen2 anti Malaysia telah diuar-uarkan di Indonesia tuh.. Mungkin kedua-dua kerajaan perlu duduk berbincang bagaimana utk mengukuhkan kembali tali persaudaraan yg kian menipis..

lyzaCR7 said...

Kerajaan Malaysia terlalu berlembut.. bendera,negara Malaysia diinjak, d hina, kerajaan masih lagi berdiam diri..mungkin ada pendekatan yang d ambil tapi rakyat tak tahu..entah la..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Angels