Meh jadi kawan saya.. ^_^

Friday, August 20, 2010

Cerita hari puasa

Kali ni nak cerita pasal bulan posa nie..bulan penuh kerahmatan...
Alhamdulillah...2 orang anak,arissa 8 tahun n natasha 5 tahun setakat ni berpuasa penuh tanpa ada halangan dan rintangan..tapi biasa la..ayat2 puaka "mama..jam pukul brapa".."mama,lambat lagi ke?" or "mama,bila bleh makan nie" adalah ayat2 biasa yang aku tempuhi selama 2 tahun anak2 aku berpuasa...tapi yang bestnya bukan yang no2 natasha tu yang bertanya..tapi c arissa..adiknya,natasha relax jek..kecuali dah petang2 baru la penat n jadi diam skit...

Bulan puasa kali ni,aku teringat satu peristiwa tahun lepas..berlaku pada hari raya..d rumah seorang orang.. dah tentu la orang kan..takkan nak raya kat rumah rabbit and hamster aku kan...hahahaha...
So pergi la aku satu family kat rumah orang nie..kebetulan MIL dia ada..masa tu tengah makan2 kuih raya tu, my hasben saja2 le cerita natasha yang masa tu berumur 4 tahun (tahun lepaskan) berpuasa penuh,hanya tinggal 6 hari jek..tu pun masa mula2 puasa...tuan rumah ni cam terkejut la sikit sb umur 4 tahun boleh berpuasa penuh tanpa sebarang rungutan..tapi yang tak bestnya MIL dia plak nyampuk..katanya
"alaa budak2 ni ajar puasa senang jek...sembahyang yang susah"
selaku mama natasha..aku cam tergamam la kejap...budak 4 tahun senang nak ajar puasa???? wowww.. sedangkan melalui pengalaman aku n kawan2 yang lain..even budak tu dah umur 7 8 9 tahun pun susah nak pujuk supaya tahan lapar dan dahaga...ni kan plak umur 4 tahun...emmmmm..aku diam je la..tu pendapat dia kan... aku kan baik hati..so taknak la menderhaka lawan cakap orang tua....(^_~)

Wokeh...cukup dengan peristiwa tahun lepas...jom cerita plak pasal my dotter tahun nie berpuasa...
Arissa - sian dia penat..pagi sekolah agama,petang sekolah kebangsaan.balik sekolah memang dah tak larat nak buat apa pun...aku pun tak sampai hati nak suruh dia wat apa2...
makanan kegemarannya..hanya la bihun goreng atau bubur nasi atau Q teow goreng..tu je juadah favorite..c kaklong nie..
Natasha plak...huiii leh wat senarai panjang...dari mula masuk waktu berbuka sampai la pkul 9 malam nanti pun belum tentu abis makan...hehehe..bila aku tegur..katanya.."natasha lapar la mama..satu hari natasha tak makan apa pun..."
Dari donut,kuih lapis,kuih tepung pelita,nasi tomato n kekdang tu ada penambahan biskut lagi...hebatkan.. badan kecik je...tapi yealaa dah dia puasa satu harikan..kita bagi la dia seronok skit waktu berbuka kan..
tu sebab selalu berlaku keterbalikkan dari kakaknya yang akan susut giler badannya..manakala natasha makin berisi...
mamanya plak..lebih suka berjalan2 d bazar ramadhan..klau boleh setiap hari,bazar ramadhan yang berbeza d kunjungi...hehehehe...my hasben plak..sure2 la nasi n tak kisah lauk apa pun....
one happy family -Sofea Arissa,Papa,Natasha
( me n Qashrina je tkda..aku dah tentu2 la tukang amik gambar..Qashrina plak..tengah enjoy berjogging..kawasan lapang n luas kan )

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Angels